Uitsnede_rapport

Publieke Opinie

Is er in Nederland draagvlak voor verantwoord paardrijden en paarden houden?

Sectoren waarin dieren centraal staan zijn steeds vaker (ongewild) onderwerp van een maatschappelijke discussie. Kijk bijvoorbeeld naar het circus, de veehouderij, de jacht en met groeiende belangstelling ook de paardenwereld. De druk op de hippische sector door actiegroeperingen is nog niet eerder zo hoog geweest. Activisten weten met hun acties de nationale media te halen en gebruiken deze aandacht om de Nederlandse bevolking van hun standpunten te overtuigen. Hierdoor lijken paardensporters en –liefhebbers soms lijnrecht tegenover de samenleving te staan.

Maar hoe zit het echt? Wat vindt de Nederlandse bevolking zelf? Wat zijn de werkelijke opinies en percepties van Nederlanders over het houden van paarden, paardrijden en paardensport? Hoe groot is het draagvlak voor de paardenwereld onder de Nederlandse bevolking?

Inzicht in hoe de maatschappij aankijkt tegen het houden van paarden en paardensport plaatst het sentiment in perspectief en stelt de dialoog centraal. In 2019 heeft stichting HIP,

in samenwerking met de leden van het Trendpanel Paard, het eerste publieke opinie onderzoek geïnitieerd. Gezamenlijk is er onderzoek gedaan naar wat de gemiddelde Nederlander vindt van het houden van paarden, paardrijden en de paardensport.

Twee van de belangrijkste conclusies: 1) er is een zeer groot draagvlak voor het houden van paarden, paardrijden en paardensport mits het welzijn geborgd is. En 2) een groot deel van de Nederlandse bevolking is onbekend met de paardenwereld.

Onbekend maakt onbemind, laten we dat omdraaien: bekend maakt bemind. En daarom werken diverse partijen uit de Nederlandse Paardenwereld samen om de Nederlandse bevolking meer inzicht te geven in de wereld rondom het paard zodat Nederlanders zelf kunnen bepalen hoe zij tegenover de inzet van paarden voor sport, recreatie en entertainment staan.

Via deze pagina houden we je gedurende 2020 op de hoogte van de inspanningen en resultaten.

Download: Wat vindt Nederland? Onderzoek naar de werkelijke opinies en percepties van de Nederlandse bevolking over het houden van paarden, paard rijden en paardensport (2019).